كوچك يا بزرگ كردن بخش :.متون عمومي
1398/2/18 چهارشنبه

دفتر تحقیقات، خدمات پژوهشی و فناوری

دفتر کل تحقیقات، خدمات پژوهشی و فناوری همزمان با تأسیس دانشگاه در سال1367و تشکیل معاونت پژوهشی شکل گرفت که برنامه اصلی آن برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در جهت ترغیب پژوهشگران، محققان و دانشجویان به تحقیق و پژوهش و همچنین همکاری و ایجاد ارتباط با سایر دانشگاهها، سازمانها و مراکز پژوهشی در زمینه مبادله تحقیقات و اطلاعات بوده است.

این دفتر متشکل از :

*   مدیرکل

** معاون

مسئول دفتر

گروه‌های:

·     پژوهش‌های کاربردی و خدمات پژوهشی

·     نشریات

·     گروه فناوری اطلاعات پژوهشی

 

اهداف :

      بومی سازی نیاز سنجی عناوین پژوهشی و ارتباط آنها با نیازهای کاربردی کشور.

      ارتقای رتبه دانشگاه درکل کشور و جهان و ، استفاده از توانمندیهای پژوهشی حداکثریِ کلیه اعضای علمی کشور.

      آسیب شناسی پژوهشی در حوزه های نیازسنجی، اجرا و کاربرد.

     توسعه نشریات علمی ـ پژوهشی دانشگاه و بهره مندی کلیه گروههای علمی از حداقل دو نشریه علمی ـ پژوهشی

 

 مهمترین فرآیند و ماموریت دفتر تحقیقات، خدمات پژوهشی و فناوری

    این دفتر با 20 بخشنامه و دستورالعمل، اموراجراییِ فعالیت‌های پژوهشی خود را دنبال می‌کند.

-         تدوین و بازنگری آئین‌نامه‌های پژوهشی

-         نظارت دقیق بر اجرای آئین‌نامه‌های ابلاغی به استان‌ها

-         رایزنی با وزارتخانه جهت تأمین زیرساخت‌های پژوهشی

-         برگزاری جلسات متداول ماهانه شورای پژوهشی به منظور سیاستگذاری ونظارت امور کلان پژوهشی در سطح دانشگاه

-          محاسبه واعلام بودجه سالیانه پژوهشی استان‌ها  و سازمان مرکزی

-         مدیریت و بررسی و نظارت آنلاین بر سیستم گلستان پژوهشی برای تکمیل و بهینه سازی بخش پژوهش و یکپارچه کردن بخش‌های مربوط به ارتقاء و تغییر وضعیت در سیستم، و نظارت مستمر در خصوص ورود اطلاعات پژوهش اساتید، بررسی مجلات ثبت شده خارج از بانک اطلاعاتی و ارزیابی نمایه های اظهار شده برای این مجلات 

-          ارائه گزارش عملکرد دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص رصد علم وفناوری   

-               تهیه وتنظیم سند جامع علمی کشور       

-         اعلام تقویم پژوهش پژوهانه در سیستم گلستان جهت ورود اطلاعات،

-         اعلام ابلاغیه پژوهانه به اعضای علمی و رسیدگی به اعتراضات آنها.

-         معرفی پژوهشگر برتر در هر سال در سطح کشور و معرفی به وزارت علوم

-         برگزاری جشنواره سالانه تجلیل از پژوهشگران

-         بررسی طرح‌های پژوهشی در قالب پژوهانه اعضای هیات رئیسه و رؤسای استان ،

-          بومی سازی عناوین پژوهشی و ارتباط آنها با نیازهای کاربردی کشور، هدایت طرح های پژوهشی دانشگاه به سوی محتوای تقاضامحور و کاربردی

-         گسترش طرح های برون دانشگاهی به استناد تفاهم نامه منعقده دانشگاه با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در تیرماه سال 95

   -  پیگیری 243 فرم پیشنهاد طرح پژوهشی ارسالی به معاونت پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری که می بایست  بر اساس دستور ایشان مشمول حمایت از جدول اعتباری ردیف 14 سازمان برنامه و بودجه قرار گیرند.

-            هماهنگی جهت جمع آوری و ارسال سالانه 30 طرح به صندوق حمایت از پزوهشگران و فناوران کشور بر اساس تفاهم نامه  شماره 45914/ص/95 مورخ 12/4/95

-          1 کمیته اخلاق در پژوهش :

-         بررسی تخلفـات پژوهشـی" بررسی پرونده های ارسالی با موضوع شکایات سرقت علمی در کمیته و ارسال پرونده به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اعضای علمی.

-         تصویب آیین نامه اخلاق زیستی

-          برگزاری جلسات جهت ارائه کد اخلاقی به طرح های پژوهشی و پایان نامه هایی که  به نوعی انسان و حیوان  مورد بررسی قرار می‌گیرد نیاز به کد اخلاقی دارند. و ثبت کلیه موارد در سامانه وزارت بهداشت

-         2 دکترای پژوهش محور: به منظور توسعه پژوهشهای تقاضامحور از طریـق انجام رساله دکتری در قالب طرح پژوهشی تقاضا محور محقق می گـردد.

-         3 پسا دکتری (: با توجه به توانمندیها، امکانات و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی موجود در و دانشگاه به منظور ارتقای و دانش مهارتهای پژوهشی ، همچنین بهره برداری مناسب از پژوهش های صورت گرفته ، متقاضیان داخل و خارج کشور که تمایل دارند در یک دوره پژوهشی زیر نظر اساتید ، دانش و مهارت خود را افزایش دهند میتوانند از مزایای دوره پژوهش پسادکتری استفاده نمایند.

-         توسعه وبهسازی نشریات پژوهشی دانشگاه

افزایش نشریات انگلیسی زبان و در لایۀ چهارم تخصص با هدف ارتقاء مرتبۀ پژوهشی دانشگاه ، ارتقاء سطح کیفی نشریات علمی- پژوهشی و علمی – تخصصی موجود دانشگاه. ، ارتقاء کمیت نشریات علمی – پژوهشی ، ارتقاء سطح همکاری های بین المللی در سطوح مختلف مؤلفان، داوران و اعضای تحریریه، نمایه سازی نشریات در پایگاه های معتبر بین المللی همچون  Scopus,Web of Science و ISI. ، افزایش نمایه های معتبر داخلی همچون ISC ، برگزاری هم اندیشی ها و کارگاه های لازم به منظور ارتقاء سطح دانش دست اندرکاران نشریات ، انعقاد قراردادها و تفاهم نامه های لازم به منظور ایجاد بهبود کیفی در نشریات علمی دانشگاه.

 

پایگاههای علمی

-          انعقاد قرارداد جهت استفاده از سامانه گیگالیب جهت دریافت کتاب و پایان نامه و مقاله لاتین از پایگاههای معتبر علمی دنیا و ارائه نام و رمز کاربری به اعضای علمی و دانشجویان مقطع دکتری طبق روال سالهای گذشته

واحدهای پژوهشی (گروه پژوهشی، مرکز پژوهشی، پژوهشکده، ...)

-  درخواست تاسیس پژوهشکده و ارسال پرونده به وزارت عتف جهت صدور مجوز تاسیس

طرح ایجاد دفاتر وابسته پژوهشی

-          بررسی و اطلاع رسانی  در خصوص تفاهم نامه های منعقد شده

-  تشکیل قطب علمی

-               انجام کلیه فرآیندهای تشکیل شاخه قطب علمی در دانشگاه (قطبهای علمی یادگیری ترکیبی و شیمی طبیعت) در سامانه مدیریت پژوهش و فناوری وزارت عتف

-         نظارت  بر برگزاری همایش ملی و بین المللی  پس از تأیید شورای پژوهشی

-         بررسی فرصت مطالعاتی اعضای علمی

-         صدور احکام اعضای شورای پژوهشی استان ها

-         شرکت در نمایشگاه هفته پژوهش که سالانه برگزار می‌شود

-         جمع آوری اطلاعات پژوهشی کلیه اعضای علمی کل کشور و چاپ در پژوهشنامه سالانه دانشگاه

      -   تکمیل پرسشنامه آنلاین عملکرد پژوهشی دانشگاه و ثبت اطلاعات در سامانه وزارت علوم

-  گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی  (سمات) دانشگاه ، جمع بندی و ارسال به وزات علوم

-  تکمیل پرسشنامه آنلاین رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و اعلام به پایگاه استنادی مذکور

-   بررسی کتابهای فرادرسی با توجه به فرایند مربوطه

-  چاپ کتاب آمارنامه به منظور معرفی فعالیت های پژوهشی انجام یافته بصورت مقایسه ای و به تفکیک استانها

- بررسی ونظارت بر شرکت اعضای هیأت علمی در همایش های داخلی و بین المللی

- تشکیل جلسات کمیته اخلاق در پژوهش به منظور رسیدگی به تخلفات پژوهشی

-           تعامل بیشتر با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشوربرای انجام طرح های پسادکتری با دو هدف ترغیب اعضاء هیات علمی و پژوهشگران به اجرای پژوهش های کاربردی و با لا بردن رتبه دانشگاه با توجه به آنکه تعداد پژوهشگران پسادکتري

بيشتر